Vanliga frågor

Varan jag vill köpa är slut i webbshoppen. Kan den finnas i den fysiska butiken?

Webbshopens och den fysiska butikens lager är detsamma förutom när det gäller Eloflex elrullstol och tillval till denna.
Det betyder att om varan inte finns i lager i webbshopen finns den heller inte i lager i den fysiska butiken. 


Hur kan jag göra för att veta när en vara finns i lager igen? Måste jag gå in och titta efter i webbshoppen hela tiden?

Under informationen om varan finns en svart knapp där det står "Bevaka". Om du klickar på den kan du ange din mailadress och får då ett mail så fort varan finns i lager igen.

Jag angav hur många jag ville ha av en vara men detta ändrades av sig självt - varför?

Det antal du angav finns inte i lager. Prova med ett mindre antal.

Jag letar efter en vara som inte syns i webbshoppen. Går den att beställa?

Vissa varor går utmärkt att beställa till dig som kund även om de inte ligger i webbshoppen eller finns i den fysiska butiken. Det kan vara så att det inte tillhör vårat ordinarie sortiment men finns hos en av våra många leverantörer. Hör av dig till HjälpRedan och fråga!

Jag är inte så bra på datorer och kan inte beställa i en webbshop. Kan jag ringa och beställa i stället?

HjälpRedan samarbetar med Klarna som betalningssystem för distansköp. Vi kan inte skapa en betalning hos Klarna åt dig utan detta måste du göra själv via webbshoppen. Om du vill beställa hos oss och har svårt att använda dig av webbshoppen, och inte har någon som kan hjälpa dig kan du ringa till HjälpRedan så hjälper vi dig med hur du skall göra medan vi pratar i telefonen. 

Jag vill beställa åt en skola eller ett boende men de godkänner inte Klarna som betalningsalternativ och vi måste kunna ange olika leverans- och faktureringsadress. Hur gör jag då?

Lägg bara de varor du vill köpa i varukorgen och gå till kassan. Där väljer du "företag". Du får då upp ytterligare ett betalningsalternativ: "Faktura direkt från HjälpRedan". Där kan du också fylla i olika leverans- och faktureringsadresser samt eventuellt referensnummer. 
Fakturan skickas då från butiken och inte från Klarna och ni har 30 dagar på er att betala. 

Jag är god man och beställer åt någon annan hur gör jag då?

Lägg bara de varor du vill köpa i varukorgen och gå till kassan. Där väljer du "företag". Du får då upp ytterligare ett betalningsalternativ: "Faktura direkt från HjälpRedan". Där kan du också fylla i olika leverans- och faktureringsadresser samt eventuell referens. 
Fakturan skickas då från butiken och inte från Klarna och du har 30 dagar på dig att betala. 

Jag har beställt en vara och betalat 49 kr i fraktavgift. Det stod DHL när jag beställde men i mailet jag fick att varan skickats står det att den skickas som brev. Varför det?

Ibland är en order så liten (och platt) att den inte räknas som paket utan som brev. Då skickas den i stället med porto och levereras direkt i din brevlåda. Du behöver inte gå och hämta ut den på ditt utlämningsställe.

Varan skickades som brev och det var bara två frimärken på, alltså 18 kr. Jag har betalat 49 kr för frakten. Kan jag få tillbaka mellanskillnaden?

När du betalar för frakt i en webbshop är det inte enbart själva fraktkostnaden du betalar för. Du betalar också för emballage, arbetstid att packa och boka sändningen och arbetstid för att lämna in försändelsen hos ombud för frakt. 
Det går därför inte att jämföra portot med fraktavgiften rakt av. HjälpRedans fraktavgift till privatkunder är 49 kr oavsett volym. Du betalar alltså lika mycket i frakt för en liten, lätt vara som för många, stora och skrymmande varor. (Undantaget är Eloflex elrullstol som skickas fraktfritt till butiken från Eloflex eget lager eller mot en avgift på 695 kr till din dörr med UPS). Detta gör att det blir billigare för dig ju mer du handlar. HjälpRedan betalar inte ut mellanskillnader för frakt utan genom att du godkänner köpvillkoren har du godkänt fraktavgiften. Du kan läsa mer under "Köpvillkor" och under "Frakt".

Kan jag lämna tillbaka hjälpmedel som jag fått låna av landstinget hos er?

Nej. HjälpRedan är en privat butik som inte har något samarbete med landstinget. De hjälpmedel som du fått låna där skall lämnas tillbaka till den plats där du fått låna dem.

Kan man hämta ut hjälpmedel hos er som man fått beviljat av läkare, arbetsterapeut eller fysioterapeut?

Nej. HjälpRedan är en privat butik som inte har något samarbete med landstinget.